, ,

Top 25 contentvormen

contentvormen

Laatst werd mij gevraagd welke contentvormen er allemaal zijn en welke kenmerken ze hebben. Eerlijk gezegd was dit niet de eerste keer dat deze vraag over contentvormen aan mij werd gesteld. Hoogste tijd dus om daar eens een overzicht van te maken, en een blog.

Een aantal contentvormen die je gaat tegenkomen kun je tevens als medium aanmerken. Ik beschrijf ze in dit overzicht alleen als vorm en ben op 25 stuks uitgekomen. Hieronder tref je ze in alfabetische volgorde aan.

  1. Artikelen

    Een artikel is flexibel in lengte en vorm en je kunt er de aandacht mee vragen voor uiteenlopende onderwerpen. Van nieuwe ontwikkelingen, gebeurtenissen uit het nieuws, tot ideeën. Alles is goed zolang je publiek het maar interessant vindt. Als je artikelen goed genoeg zijn, willen andere media ze ook nog weleens plaatsen en vergroot je het bereik. Als het je lukt om een serie te maken over een bepaald thema, creëer je extra binding.

  2. Blogs

    De afkorting komt van weblog en is een vorm om content te publiceren op regelmatige basis. Het verschil met een artikel is dat een blog altijd een vast thema behandelt en een vaste publicatiefrequentie kent (de content-beat van het blog!). Denk aan foodblogs, fashionblogs of mijn blog over content-marketing. Een blog is een geschikte contentvorm om een vaste lezersschare (een community) mee op te bouwen.

  1.  Case studies

    Dit is een document van maximaal twee pagina’s lang, of een video van rond de 1,5 minuut. In de ik- of wij-vorm geschreven, want het gaat over een eigen klant-case. Liefst aangevuld met testimonials van je klant. Probeer de case study als een spannend verhaal te vertellen met een uitdaging, oplossing en resultaat. Een case study dient als bewijslast naar je potentiële klanten.

  1.  E-books

    Is een soort van whitepaper (zie nr. 25), maar dan omvangrijker. Meestal tussen de 12 en 40 pagina’s. Het behandelt complexe vraagstukken op een tekstueel/visueel aantrekkelijke manier. Het wordt ingezet om thought leadership na te streven, maar ook om je abonneebestand mee uit te breiden en leads te genereren via het downloaden van je e-book.

  1.  E-newsletters

    Een e-newsletter is een met toestemming en op regelmatige basis verzonden contentvorm richting je prospects en klanten (zie ook nr. 8 gedrukte nieuwsletter). Met e-newsletters worden andere contentvormen zoals artikelen, blogs etc., gepromoot. E-mail is een niet meer weg te denken manier om een publiek mee op te bouwen en traffic te genereren naar je kanalen. De gegevens van mensen met wie je communiceert via sociale media zijn niet van jou. Via e-mail leer je ze kennen en bouw je een database op. E-mail is nog altijd een van de best converterende media.

  1.  E-learning series

    Een serie van educatieve content die op verschillende mediavormen kan worden aangeboden. Print, video, podcasts, Powerpoint-presentaties, webinars, etc. Het wordt voor klanten ingezet bij complexe producten/diensten. Bijvangst kunnen prospects zijn die voor een koopbeslissing staan; dan benadrukt het jouw autoriteit.

  1.  Gedrukte boeken

    Een geprint boek creëert een aura van expertise en autoriteit. Het zorgt ook voor veel aandacht in de pers en het levert interviews, uitnodigingen en spreekbeurten op.

  1. Gedrukte newsletters

    Vanaf een A4’tje tot een 16-pagina-document, op papier. Het valt op in de onlinewereld. In te zetten indien de kwaliteit van het beeld van doorslaggevend belang is. Wordt vaak ingezet voor retentie-doeleinden.

  1.  Games

    Content kan ook in een spelvorm worden gepubliceerd. Dit kan in educatieve vorm of voor de fun. De trigger is dat je wilt winnen, zeker als je tegen andere mensen kunt spelen. Dat zorgt voor een sterke binding tussen je publiek en jouw game en naarmate de game aan populariteit wint, stijgt je bereik, zeker als er meerdere levels zijn. Een game kan zo populair worden dat het een heel eigen leven gaat leiden, kijk maar naar hysterie rondom de Pokémon GO.

  1.  Google hangouts

    Een webinar met een extra dimensie doordat er online live deelnemers aanwezig zijn die vragen kunnen stellen, interviews kunnen afnemen e.d. Door de hangout beschikbaar te maken via YouTube vergroot je je bereik aanzienlijk. Kennisdeling van jou en je (onafhankelijke) deelnemers maakt dit een interessante mediavorm waarbij je autoriteit wordt benadrukt.

  1.  Infographic

    In deze contentvorm geef je gevisualiseerde informatie weer met behulp van tekeningen, tabellen of illustraties. Het geeft op een schematische manier onderlinge relaties weer tussen verschillende onderdelen van een systeem, stappenplan of proces. Het doel van een infographic is helderheid en overzicht bieden rondom een complexe situatie. Een infographic draagt bij aan je autoriteit, zeker als je ervoor zorgt dat je infographic makkelijk is te delen.

  1.  Klantevents

    Een klantevent is een contentvorm die voor een sterke binding zorgt. Laat je niet verleiden door er een productpromotie van te maken. Nodig externe sprekers uit en kies thema’s die bij klanten spelen. Neem als voorbeeld TED en TEDx. Zij hebben niet alleen een sterk live event, maar creëren veel extra bereik door hun events via YouTube te verspreiden.

  1.  Mobiele apps

    Effectieve apps moeten een regelmatige – liefs dagelijkse – reden (een functionaliteit) in zich hebben om te worden gebruikt. Een voorbeeld: er zijn weegschalen die via wifi je gewicht, hartslag etc. meten en in een app weergeven op je smartphone. De dagelijkse meetuitslag kan in dit voorbeeld worden aangevuld met content die de gebruiker helpt bij zijn gewichtsdoelen. Goede interfaces met sociale media zorgen ervoor dat de gebruiker kennis en ervaring gemakkelijk kan delen met andere gebruikers/community. Een met content verrijkte app is een effectieve contentvorm voor binding met je publiek.

  1.  Persberichten

    Hieronder valt iedere vorm van geschreven of opgenomen communicatie gericht op de nieuwsmedia, on- en offline. Indien mogelijk: gebruik storytelling-technieken voor je persberichten. Natuurlijk moet het nieuwswaarde bevatten, maar het moet ook gepromoot worden via sociale media om opgepikt te worden.  En bouw altijd een call-to-action in.

  1.  Podcasts

    Dit is een audio-file dat je op een computer of mobiel device kunt afluisteren. Meestal tussen de 15 en 60 minuten lang. Met een podcast heb je je eigen radioshow. Als je een content-niche hebt gevonden, dan kun je hele series gaan maken en werken aan een trouwe schare van luisteraars. Bijzonder aan de podcast is dat ze een diepe persoonlijke band kunnen creëren. Bovendien kun je mensen bereiken op momenten dat andere media dat minder goed kunnen. In je podcast kun je allerlei calls-to-action inbouwen.

  1.  Publieke spreekbeurt

    Met deze contentvorm kun je jouw verhaal op persoonlijke wijze voor het voetlicht brengen. Je wordt snel gezien als autoriteit en thought leader. Als het publiek klopt bij jouw business, komen er ook leads uit.

  1.  Rankinglijsten

    Mensen houden van lijstjes. Helemaal als het een ‘best of’-lijst is. Lijstjes kunnen over uiteenlopende onderwerpen gaan. Maak een keuze en laat je lijst ieder jaar terugkomen. Koppel er een persmoment aan vast. Een extra bonus is dat lijstjes het goed doen in zoekmachines.

  1.  Relatiemagazines

    Dit zijn magazines onder naam en regie van een merk uitgebracht. Veelal in printvorm, maar online kan ook. Een magazine wordt meestal ingezet om retentie-redenen en/of beperking van de churn. Als het een glossy is van bijvoorbeeld een luxe automerk, kan het ook nog als koffietafel-blad dienen.

  1.  Rondetafelgesprekken

    Organiseer een discussie met een aantal experts rondom een thema dat bij jouw publiek speelt. De experts helpen jou je publiek te overtuigen. Call-to-action kan zijn dat ze meer informatie opvragen, op de hoogte gehouden willen worden, de blogs toegestuurd willen krijgen die de expert naar aanleiding van de discussie schrijven. Zelf zou je een whitepaper of e-book kunnen schrijven naar aanleiding van de discussie.

  1.  Strips

    Strips communiceren op een speelse, snelle en onderscheidende manier en je bereikt er lezers van alle leeftijden mee. Inhoud en entertainment is een sterke combinatie van strips. Strips werken goed voor instructie-content.

  1. Teleseminar

    Telefonische seminars kunnen zeer effectief zijn om kleine groepen mee te bereiken en diep in te gaan op onderwerpen. Als je het gesprek opneemt, heb je gelijk een podcast (zie nr. 15) en stijgt je bereik. Call-to-action kan zijn: meer informatie opvragen/inschrijven op de nieuwsbrief of abonneren op de podcast.

  1.  Testimonials

    Dit is een uitgebreide quote van je klant. Als je klant zegt dat je goed werk hebt geleverd, is dat veel sterker dan wanneer je het zelf vertelt. Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe testimonials laat zien. Het liefst in verhalende vorm of als onderdeel van een case study (zie nr. 3).

  1.  Video

    Sinds YouTube en Vimeo is video een belangrijke contentvorm geworden. Je kunt video voor allerlei onderwerpen inzetten waarvoor veel of complexe uitleg nodig is. ‘How to’-video’s zijn daarom populair. Probeer er een serie van te maken, dat zorgt voor binding.

  1.  Webinars/Webcasts

    Dit zijn live presentaties online. Het is een goed promotiemiddel voor je e-book of whitepaper, maar het kan ook goed worden ingezet voor geïnteresseerden die nog een klein zetje nodig hebben om over de drempel heen te stappen en tot aankoop over te gaan. Om je bereik te vergroten, kun je je presentatie beschikbaar maken om te downloaden, te bekijken via YouTube, Vimeo of slideshare.

  1.  Whitepaper

    Whitepapers zijn rapporten over een bepaald onderwerp, meestal tussen de 8-12 pagina’s lang, over een onderwerp dat een uitgebreide uitleg nodig heeft. Andere benamingen zijn conference paper, research rapport of technical paper. Met een whitepaper demonstreer je je kennis aan je publiek. Het wordt ingezet om leads te genereren, thought leadership na te streven en is vaak in pdf-vorm, zodat het kan worden uitgeprint.

Voor mij zijn dit de belangrijkste contentvormen. Maar als je een contentvorm mist waarvan je vindt dat die er absoluut bij moet, laat het me dan weten!

Strateeg, Storytelling Consultant en Founding Partner van ContentBeat
Communicatie, marketing en content-marketing zijn vakgebieden waarin ik al jaren actief ben. In 2016 heb ik ContentBeat opgericht. Daarvoor was ik o.a. algemeen directeur van content-marketingbureau Head Office (onderdeel van Sanoma), bestuurslid van de content-marketing brancheorganisatie Platform Content en bestuurslid van de Leerstoel content-marketing aan de Universiteit van Amsterdam. ContentBeat is een marketingcommunicatiebureau met een specialisme in content-marketing en storytelling. Klanten zijn o.a. NS, ING, Boskalis, KvK, Gemeente Amsterdam.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *