NS kiest voor ContentBeat

Voor het opzetten van de nieuwe contentstrategie heeft NS, na een bureau-oriëntatie, voor ContentBeat gekozen. Aanleiding van de opdracht aan ContentBeat was een nieuwe aanbesteding van het relatiemagazine SPOOR, i.c.m. een online-inspiratieplatform.

Karin ter Hofte, communicatiemanager NS Klantmediateam, licht de keuze van NS voor ContentBeat toe:

“We hebben voor ContentBeat gekozen vanwege hun visie op contentstrategie en storytelling en omdat zij een aanpak ontwikkeld hebben – SOM3 – die ons aansprak en veel vertrouwen gaf”.

Verder vond Ter Hofte het een groot pluspunt van ContentBeat dat “een onderdeel van hun werkwijze is dat ze bij ons op de afdeling kwamen zitten. Hierdoor waren de lijnen kort en konden we snel schakelen. Dat moest ook wel, want ContentBeat moest voor ons in zes weken de overkoepelende contentstrategie ontwikkelen en dat hebben ze met succes gedaan.”

Naast SPOOR waren voor de contentmarketingstrategie de volgende NS-kanalen in scope: NS.nl,  Spoordeelwinkel.nl, NSfavourites.nl, Reisplanner Xtra App, nieuwsbrieven, Narrowcasting-kanalen en de socialmediakanalen.

Fred van Gelder van ContentBeat vertelt over de aanpak van deze opdracht. “Samen met het NS-kernteam hebben we deze opdracht in drie sprints ingedeeld.”

Sprint 1: De analyse-sprint bestond uit interviews, analyse van bestaande onderzoeken, werkwijze en huidige aanpak per middel en het opstellen van key-insights en een gap-analyse.

Sprint 2: De ontwikkeling-sprint bestond o.a. uit twee workshops om gezamenlijk met de afdeling marketing en marcom de persona, ondersteunende persona’s en de content-sweetspot te ontwikkelen die leidden tot het opstellen van een content-marketing mission statement, de kanaalstrategie en een eerste outline van de nieuwe strategie.

Sprint 3: Na overeenstemming over de eerste outline is in de uitvoering-sprint de overkoepelende contentmarketingstrategie ontwikkeld volgens onze SOM3-methodiek. Deze methode staat voor Strategie, Organisatie, Maken (1), Marketing (2) en Meten (3). Aan de basis van de SOM3-aanpak staan heldere processen, structuren en doelen om resultaatgedreven content te ontwikkelen en om langdurige klantrelaties op te bouwen.

Over het vervolgtraject kan Karin ter Hofte melden:

“Alle stakeholders hebben hun goedkeuring op de overkoepelende contentstrategie gegeven. De volgende stap is de strategie op een efficiënte wijze te implementeren en onze contentorganisatie daarop aan te passen. Ook in dit proces heeft ContentBeat een belangrijke rol. En verder biedt de contentstrategie ons een geweldig uitgangspunt om de content-aanbesteding mee in te gaan”.

Wil je meer ‘ins and outs’ over onze aanpak voor NS of wil je dat we dat ook voor jouw organisatie doen?

Wil je een gratis Quick Scan van jouw content-en storytelling-strategie? Die maken wij graag voor je!

Strateeg, Storytelling Consultant en Founding Partner van ContentBeat
Communicatie, marketing en content-marketing zijn vakgebieden waarin ik al jaren actief ben. In 2016 heb ik ContentBeat opgericht. Daarvoor was ik o.a. algemeen directeur van content-marketingbureau Head Office (onderdeel van Sanoma), bestuurslid van de content-marketing brancheorganisatie Platform Content en bestuurslid van de Leerstoel content-marketing aan de Universiteit van Amsterdam. ContentBeat is een marketingcommunicatiebureau met een specialisme in content-marketing en storytelling. Klanten zijn o.a. NS, ING, Boskalis, KvK, Gemeente Amsterdam.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *