6 redenen waarom een stijlgids een content marketing must is

De Content Stijlgids: 6 Redenen Waarom dit een Must is voor Iedere Content Marketing Organisatie

De content stijlgids, ook wel de content style guide genoemd is naar mijn mening een onmisbare hoeksteen in elke content marketing organisatie. Toch zijn er nog veel content organisaties die deze stap overslaan. Dit is niet zonder risico. Daarom heb ik 6 belangrijke redenen op een rijtje gezet die de noodzaak van de stijlgids uiteen zetten.

Wat is de content stijlgids?

Laten we eerst beginnen met wat de content stijlgids of style guide precies is. De stijlgids is een document waarin je de tone of voice en tone of image van je content vastlegt. Dit begint met grammatica regels zoals hoofdletters, komma’s, gebruik van ‘u’ of ‘je’, maar ook regels over stijlvormen, bronvermelding, beeldgebruik, kopjes, schrijven voor zoekmachines (SEO), en merkwaarden. Zo’n stijlgids kan voor alle mediatypes worden ingezet, niet alleen ter ondersteuning van het schrijven van artikelen, maar ook voor video’s, presentaties of events.

Dit legt zeer kort uit wat een stijlgids is. Maar om aan te tonen waarom een stijlgids echt onmisbaar is voor elke content marketing organisatie, moeten we er dieper induiken. Hier volgen 6 redenen.

 

1. Bereik je doelgroep met een eenduidige stijl en toon door middel van ‘designer content’

Het verschil tussen een artikel dat je raakt en een artikel dat je koud laat, zit hem vaak in een hoop kleine details. Hoe wordt je als lezer aangesproken? Wordt je serieus genomen? Is de toon grappig of juist te joviaal? Begrijp je wat er geschreven wordt, of worden belangrijke termen niet verder toegelicht? Wordt je uitgedaagd, of word alles voorgekauwd? Dit zijn allemaal bepalende factoren in het succes van je content.

Content die aankomt, daar zit een gedachte achter. Goede content wordt niet zomaar gemaakt. Deze wordt ontworpen!

De content stijlgids helpt je het ontwerp van jouw content vast te leggen, te communiceren en te bewaken. De stijlgids zorgt ervoor dat de content de doelgroep aanspreekt door het gebruik van een eenduidige toon en stijl die past bij de doelgroep. Hierdoor komt de content keer op keer aan en sla je de plank niet mis.

 

2. De stijlgids zorgt voor content die aan je merk bouwt

Een goede stijlgids gaat verder dan het opsommen van regels in grammatica en stijl. Het zorgt er ook voor dat je merkidentiteit goed uit de verf komt. Je content is een directe afspiegeling van je merk. Een goede stijlgids omschrijft de merkwaarden en stemt de stijl- en toonregels hierop af. Zo kunnen mensen die meewerken aan de content er voor zorgen dat de juiste merkwaarden duidelijk naar voren komen in elke blog, Tweet of video.

Voorbeeld merkidentiteit in content

Als je een designer meubelmerk hebt en je merkwaarden zijn eerlijk, modern en betaalbaar, dan wil je waarschijnlijk een heldere en directe toon gebruiken. Qua spelling en grammatica kies je voor de meest gangbare regels, en je spreekt de lezer aan met ‘je’ in plaats van ‘u’. Verder kies je voor een strakke vormgeving met grote foto’s en diagrammen die niks verhullen. De layout is zeer overzichtelijk en er worden veel kopjes gebruikt zodat de bezoeker snel ziet waar het over gaat.

Tot de afmetingen van de afbeeldingen aan toe, kan je dit allemaal opnemen in je stijlgids zodat pagina na pagina en artikel na artikel je merkidentiteit duidelijk naar voren brengen.

 

3. Content consistentie wekt vertrouwen en bouwt een relatie met je doelgroep

Als je voor het eerst een artikel leest van een website of magazine en je voelt dat het resoneert, dan hoop je in een volgend artikel weer iets terug te vinden van die eerste ‘klik’.

Dit creëert herkenbaarheid en wekt vertrouwen. Je merkt dat de content trouw is aan een vaste formule en dat er een visie achter zit. Bovendien laat het zien dat de afzender professioneel en goed georganiseerd is.

Het gevoel dat de content consistent en op orde is wordt ook geprojecteerd op de rest van je merk. Doordat alle content aan dezelfde stijl moet voldoen zal, ongeacht de verschillende schrijvers, de content toch eenduidig aanvoelen voor de lezer.

Consistente content is beter in staat om langdurige volgers te werven. Hiervoor blijven mensen terugkomen of schrijven zich zelfs in op een mailing of nieuwsbrief.

 

4. Optimaal Samenwerken: Iedereen binnen én buiten je team op één lijn

Veel teams zijn tegenwoordig onderdeel van een virtuele organisatie. Sommige leden werken binnen het bedrijf en andere leden zijn misschien freelance verbonden, als bureau of werken op afstand. Soms maken ze eenmalig iets en in andere gevallen maandelijks.

De content stijlgids zorgt ervoor dat iedereen in je team weet wat er verwacht wordt. Zeker als er externe partijen zijn, zoals bijvoorbeeld ook gast bloggers, dan is het handig als je een gedeeld document hebt waarin iedereen kan controleren of ze de stijl regels wel goed hebben toegepast. Zo kan er geen misverstand meer ontstaan.

 

5. Tijdsbesparing: regels maken tijd vrij voor andere zaken

Als je bij het plannen van elk artikel niet opnieuw hoeft na te denken over de toon en de grammaticaregels, dan bespaar je een hoop tijd. Nieuwe teamleden zoals freelance schrijvers of guest bloggers hoeven niet uitgebreid gebrieft en verbeterd te worden. Ze hoeven slechts kennis te nemen van de stijlgids.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Het groene boekje

Traditionele kranten en belangrijke bladen hebben vaak ook een stijlgids die je zo op hun website kan downloaded. Journalisten zijn gewend hiermee te werken, en veel kostbare tijd kan hier zo mee bespaard worden. Stijlgidsen zoals die van The Economist of het stijlboek van het NRC worden daarom ook vaak door andere partijen ‘geleend’ om zo tijd en moeite te besparen.

Echter, deze traditionele gidsen zijn meestal hoofdzakelijk gericht op grammatica en spelling en kunnen niet jouw unieke content strategie en merkwaarden bewaken.

Daarom kan je voor de grammatica en spelling regels gebruik maken van een bestaande stijlgids. Denk dan ook aan onafhankelijke bronnnen zoals de schrijfwijzer van J. Renkema en het Groene boekje.

Bovendien hoeft er ook geen discussie meer gevoerd te worden over grammatica, stijl en toon. Dit gebeurd alleen op het hoogste niveau en kan leiden tot het publiceren van een nieuwe versie van de stijlgids.

 

6. Snel invoeren van nieuwe gebruiken: verandering is een constante

Er zijn steeds weer nieuwe inzichten die er voor zorgen dat de eisen voor goede content continu verandert. Het gebruik van nieuwe sociale media, de ideale afbeeldingsformaten met oog op gebruik in sociale media, het toevoegen van SEO keywords die het goed doen in zoekmachines, of het invoegen van direct ‘Tweet-bare’ berichten. Het zijn allemaal nieuwe gebruiken die met een update van de stijlgids snel gemeengoed gemaakt kunnen worden en zo onderdeel worden van toekomstige publicaties.

De stijlgids is de ideale plek waar dit soort veranderingen snel doorgevoerd kunnen worden. Het is immers een document dat gedeeld wordt door alle teamleden, waardoor het de centrale plek is waar nieuwe gebruiken snel onderdeel kunnen worden van het dagelijkse werk.

Versiebeheer van de stijlgids

Eigenlijk is de stijlgids nooit af. Het is daarom een echt working document. Het is wel belangrijk om elke nieuwe release van de stijlgids duidelijk te markeren met een versienummer, deze op een centrale plek op te slaan, en vervolgens alle medewerkers op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld via een email.

 

Conclusie

Een goede content stijlgids is een instrument dat eraan bijdraagt dat je je doelgroep raakt, dat ze jou zien zoals je gezien wilt worden, dat je een trouwe schare volgers opbouwt, dat je content team effectiever en efficiënter samenwerkt, en dat je content altijd modern en up-to-date is.

De content stijlgids is daarom een van de meest centrale en daardoor onmisbare instrumenten in een succesvolle content operatie.

Binnenkort publiceren we een artikel over hoe je een content stijlgids maakt met daarin de hoofdstukken en functies en hoe je ze samenstelt. En als extra bonus een content marketing stijlgids-template, gratis te downloaden. Wil je deze blog en template straks in je inbox ontvangen, geef dan hier je emailadres op:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *