10 content marketing rollen

10 Content Marketing Rollen voor Content Organisaties

Welke rollen heeft een content marketing organisatie nodig om goed te functioneren? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven, maar er zijn wel een aantal rollen die iedere content marketing organisatie nodig heeft. Het is immers belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheden en taken kent en dat alle noodzakelijke taken zijn vastgelegd in de content marketingstrategie.

Organisatie vraagstuk

Het organiseren van het content marketing proces is een van de belangrijkste vragen die wij bij Content Beat voorgeschoteld krijgen. Dat zorgt ervoor dat we in goed gezelschap verkeren met deze vraag. Joe Pullizzi van CMI heeft namelijk over dit onderwerp meerdere keren zijn gedachten gedeeld. De laatste keer was dat in zijn Blog “10 content roles for the next 10 years”.

Traditionele organisatiestructuur maakt het lastig

Omdat hij een belangrijke content marketing influencer is deel ik zijn gedachten graag met jullie. Hij stelt dat veel organisaties voor hun content marketing operatie nog de traditionele structuur van een marketingteam hanteren. Dat maakt het op z’n minst lastig om als organisatie in te spelen op het veranderende gedrag van de doelgroepen.

Waarom verschuiven marketing rollen?

Ook al is er geen standaard of perfect organisatiemodel, het is inmiddels wel steeds zichtbaarder dat marketingorganisaties transformeren naar publishers. Bij deze transformatie ontstaat een verschuiving van rollen die marketeers moeten invullen.

 

 

10 nieuwe rollen of competenties

De onderstaande 10 rollen die Joe Pulizzi heeft bedacht zijn niet per se nieuwe functies. Het gaat vooral om competenties die organisaties zich eigen dienen te maken. En één persoon kan meerdere taken vervullen.

  1. Chief content officer

Heeft de eindverantwoording over de gehele operatie en in het bijzonder over de content marketing missionstatement en de integratie daarvan in alle content, contentvormen en contentkanalen. De CCO is er voor verantwoordelijk dat de strategie wordt uitgevoerd en terugkomt in iedere contentpublicatie.

  1. Managing editor

Half storyteller, half project manager. Zorgt in opdracht van de CCO voor de uitvoering van het contentplan en werkt nauw samen met de onderstaande rollen om de verhalen tot leven te wekken, inclusief toon, stijlregels en contentplanning.

  1. Chief listening officer

Overziet social media en alle andere kanalen die worden ingeschakeld. Deze persoon luistert en onderhoudt conversaties met het publiek en zorgt dat daar, waar nodig, collega’s van andere afdelingen in contact worden gebracht (customer service, sales, marketing, HR, etc.). Deze persoon ontwikkelt veel kennis over het sentiment bij het publiek.

  1. Director of audience

Moet alles van de doelgroepen afweten en deze kennis overdragen aan de contentmakers. Het is logisch als deze persoon verantwoordelijk is voor de abonneewerving mailingdatabase, social media en marketing automation.

  1. HR for marketing

Als iedere werknemer en stakeholder meer een integraal onderdeel van het marketingproces wordt is het noodzakelijk om nauw samen te werken met human resources om er zeker van te zijn dat iedereen zijn rol in het marketingproces begrijpt en er geen conflicten of misverstanden ontstaan.

  1. Channel master

Is verantwoordelijk voor optimale inschakeling en rendement van de verschillende kanalen die zijn gekozen om de content te verspreiden. Wat werkt het beste op welk kanaal in welke frequentie, op welk moment? Hoe verloopt de mobiele strategie? Voor antwoorden op al deze vragen is er de channel master.

  1. Chief technologist

Technologie wordt steeds belangrijker, ook binnen marketing. Daarom is er iemand nodig die de ontwikkelingen volgt, beoordeelt op relevantie en kan implementeren wanneer nodig. Van procesbegeleidingstools tot marketing automation.

  1. Influencer relations

De rol van mediarelaties is uitgegroeid tot influencer relations. Deze persoon bouwt o.a. de influencers database, onderhoudt contact met de influencers, en zorgt voor integratie van deze groep in het content marketingproces.

  1. Freelancer and agency relations

De vraag naar content ontwikkelt zich en neemt verder toe. Daarom heeft een organisatie een externe schil van contentspecialisten nodig. Om die schil op te bouwen, te onderhouden en afspraken mee te maken, heb je iemand nodig.

  1. ROO (Return-on-objective) chief

Deze persoon is verantwoordelijk voor het stellen van de marketingdoelen en het volgen en rapporteren daarvan aan de organisatie.

 

Kijk wat bij jouw organisatie past

Het zijn stuk voor stuk mooie Amerikaanse titels en wij hoeven ze niet over te nemen. Het gaat mij om de competenties van deze rollen. Een aantal zijn goed te combineren. Zo kun je de rol van chief listening officer, director of audience en influencer relations in één functie verenigen. Rollen als channel master, chief technologist en ROO zijn ook goed te combineren. Kijk wat bij jouw organisatie past en bij de omvang van je content marketing activiteiten en maak een keuze.

Content productie rollen

Er zijn ook nog een paar rollen nodig voor de content productie. Denk hierbij aan een editor, camjo (camera journalist), beeldredacteur, vormgever, copywriter. Deze rollen kunnen worden ingehuurd maar er zijn steeds meer organisaties die ze in huis nemen. Overweeg in ieder geval de mogelijkheden en doe wat het beste bij jouw organisatie past.

Conclusie

Prospects en klanten dringen via onlinekanalen steeds verder de salesfunnel in. Content wordt daardoor steeds belangrijker. Dit betekent dat marketingafdelingen zich zullen moeten blijven ontwikkelen om op dit gedrag in te kunnen spelen. Het implementeren van bovenstaande rollen is daarin een belangrijke stap.

 

Hou me op de hoogte van de laatste Content Marketing insights!

2 antwoorden
  1. Johna928
    Johna928 zegt:

    I have recently started a web site, the info you provide on this site has helped me greatly. Thank you for all of your time &amp work. There can be no real freedom without the freedom to fail. by Erich Fromm. kgkgcgfckfde

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *